
1 
 

IN THE CIRCUIT COURT OF MOBILE COUNTY, ALABAMA 
 

DR. CHARLES BROWN,  ) 
      ) 
 Plaintiff,    ) 
      ) 
v.      ) Case No.: 02-CV-2022-901998 
      ) 
SINCLAIR MEDIA, INC.,   ) 
SINCLAIR BROADCASTING, ) 
DEERFIELD MEDIA, INC.,  ) 
d/b/a WPMI 15, et al.,   ) 
      ) 
 Defendants.    ) 
 

BRIEF IN SUPPORT OF MOTION FOR SUMMARY JUDGMENT 

 COME NOW, Defendants Deerfield Media, Sinclair Broadcast Group, 

Sinclair Media II and Bob Noonan (collectively the “Station”)1 and offer the 

following brief in support of their motion for summary judgment (the “Motion”): 

I. Introduction 

 This defamation action stems from a case of unfortunate, but simple, human 

error.  In early 2022, Plaintiff Charles Brown became pastor-emeritus at Government 

Street Baptist Church in Mobile after more than 40 years of service. In a May 27, 

2022 broadcast, the Station displayed a photograph of the Plaintiff for approximately 

 
1 As noted in Argument Part D, infra, Sinclair Media, Inc., and Sinclair Broadcasting no longer 
appear to be viable parties and, in any event, are not entities that have existed. Sinclair Media II is 
a former entity that has since merged into Sinclair Communications, LLC. Sinclair Broadcast 
Group was incorporated when suit was filed, but is now an LLC.  For ease of reference and reading, 
all Defendants will be referred to as the “Station” for the bulk of this brief. 

ELECTRONICALLY FILED
4/26/2024 4:14 PM

02-CV-2022-901998.00
CIRCUIT COURT OF

MOBILE COUNTY, ALABAMA
SHARLA KNOX, CLERK

DOCUMENT 99



2 
 

eleven seconds while discussing an ongoing scandal in the Southern Baptist 

Convention and a different “Charles Brown” – a Baptist pastor who had been 

convicted of sexual misconduct in Alabama in the 1980s.  Later that same day, 

Defendant Bob Noonan (“Noonan”) met with the Plaintiff, apologized for the 

Station’s mistake, and arranged for the Station to run multiple retractions 

acknowledging the mistake and stating clearly that the Plaintiff was not the Charles 

Brown who had been convicted of sexual misconduct.  A few days later the Station 

aired a positive interview feature with Plaintiff highlighting his career and his efforts 

to combat sexual immorality.   

 Nevertheless, Plaintiff filed this lawsuit alleging defamation arising from the 

May 27 broadcast.  As the below will demonstrate, Defendants are entitled to 

summary judgment on Plaintiff’s claims and, at the very least, all of his claimed 

damages except actual damages.  

II. Narrative Summary of Undisputed Facts 

A. The Plaintiff’s history within the Southern Baptist Convention (“SBC”). 

 After graduating from seminary school in the 1960s, Plaintiff Charles Brown 

first began his work as a pastor at the Evergreen Baptist Church in Seminary, 

Mississippi. (Excerpts from the deposition of Charles Brown, attached to the Motion 

as Exhibit A, at p. 12: l. 12 to p. 16: l. 7.) After working at one or two other Baptist 

churches in Mississippi, he eventually moved back home to Mobile to pastor at West 

DOCUMENT 99



3 
 

End Baptist Church.  (Id.) West End Baptist eventually merged with another church 

to form Government Street Baptist Church in the mid-1980s. (Id.) Plaintiff would 

serve as pastor at Government Street Baptist until his retirement nearly 40 years 

later.  Six months after retirement he was back to pastoring on a part time basis at 

Smithtown Baptist Church in Citronelle. (Id. at 16: 18 to 17: 4.)  All of the churches 

where Plaintiff has pastored are affiliated with the SBC.2 

 During his many years of service at Government Street Baptist, local media, 

including the Station, sought out the Plaintiff to comment or interview on public 

issues, “like national issues [that] would come up, war.” (Id. at 22: 22 to 24: 8.)  He 

would also preach sermons about sexual immorality. (Id. at 33: 4-15.) All his life he 

has “fought and spoken and demonstrated against” lifestyles “that [are] not biblical.”  

(Id. at 146: 14 to 147: 13.) The night before the subject broadcast, on May 26, 2022, 

Plaintiff and other SBC pastors in the area met with Ed Litton, then president of the 

SBC, to “explain[] some of the stuff that was fixing to happen” regarding the release 

of a list of alleged and convicted sexual abusers affiliated with the SBC the next day.  

(Id. at 102: 3 to 103: 3.) Brown was “sitting there as a participant supporting him 

and supporting what the [SBC] was doing.” (Id.) 

 
2 The SBC is the world’s largest Baptist denomination and the largest Protestant denomination in 
the United States.  (https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Baptist_Convention) (accessed 
3/29/24). 

DOCUMENT 99

https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Baptist_Convention


4 
 

Brown does not dispute that his photo and resume were posted on the 

Government Street Baptist Church website or Facebook page at the time of the 

subject broadcast, and his resume would have had something with the word 

“Evergreen” on it if it listed the churches he had pastored at.  (Ex. A, Brown depo. 

at 47: 8 to 48: 16.) 

B. Public concern over sexual misconduct within the SBC.3 
 
 In 2019, the Houston Chronicle published a series of articles entitled “Abuse 

of Faith” which found that hundreds of SBC church leaders and volunteers had been 

charged with sex crimes, and the SBC had mishandled or concealed warnings that 

these individuals were in the midst of the SBC.4 At the 2021 annual convention of 

Southern Baptists in Nashville, where over 15,000 people attended from over 5,570 

churches, the scandal within the SBC “came to a head” and the scope of an 

 
3 The Court must take judicial notice in this defamation action of the SBC sexual abuse scandal 
from national and local sources.  See Ala. R. Civ. P. 201(b) (judicially noticed facts include facts 
(1) generally known within the territorial jurisdiction of the trial court or (2) capable of accurate 
and ready determination by resort to sources whose accuracy cannot reasonably be questioned) 
and (d) (court “shall” take judicial notice of such facts if requested by the party and supplied with 
the necessary information); Eliott v. Lions Gate Entm't Corp., 639 F. Supp. 3d 1012, 1022 (C.D. 
Cal. 2022) (“In defamation cases, courts commonly take judicial notice of relevant publications to 
illustrate what "was in the public realm at the time, [although] not whether the contents of those 
articles were in fact true.”) (citing Makaeff v. Trump Univ., LLC, 715 F.3d 254, 259 (9th Cir. 2013)). 
See e.g., Hadley v. Doe, 34 N.E.3d 549, 558 (Ill. 2015) (following intermediate appellate court’s 
decision to take judicial notice of the ongoing Penn State sexual abuse scandal in defamation case 
where defendant called plaintiff “a Sandusky.”) 
 
4https://www.houstonchronicle.com/news/investigations/abuse-of-faith/, accessed 1/17/2024, and 
https://www.npr.org/2022/06/02/1102621352/how-the-southern-baptist-convention-covered-up-
its-widespread-sexual-abuse-scand, accessed 1/17/2024. 

DOCUMENT 99

https://www.houstonchronicle.com/news/investigations/abuse-of-faith/
https://www.npr.org/2022/06/02/1102621352/how-the-southern-baptist-convention-covered-up-its-widespread-sexual-abuse-scand
https://www.npr.org/2022/06/02/1102621352/how-the-southern-baptist-convention-covered-up-its-widespread-sexual-abuse-scand


5 
 

independent review by Guidepost Solutions was greatly expanded.5 The resulting 

“Guidepost Report” and the release of the SBC’s internal list of individuals 

convicted of or alleged to be involved in sexual misconduct was widely anticipated. 

C. SBC releases its secret list of church-affiliated individuals convicted of or 
alleged to be involved in sexual misconduct. 

 
In May 2022, after years of internal and external pressure, the SBC released a 

previously secret list of SBC-affiliated individuals convicted of or alleged to have 

been involved in sexual misconduct.6.  The list, which remains publicly available 

online, named 33 individuals from Alabama – including a “Charles Brown” who 

worked at a church in Evergreen, Alabama: 

In 1987, Charles Brown, London Baptist Church, Evergreen, AL, 
convicted of abusing a teenage boy in 1986. 
 
Brown was convicted of a reduced misdemeanor charge and given a 
suspended sentence. 
 
Sex Offender Registry - Uncertain – Multiple Listings of Charles 
Brown 
Baptist Type – Uncertain 
SBC Workspace has a London Baptist Church in Castleberry, AL, that 
is next to Evergreen, AL 
 
Source: Evergreen Courant, 9/25/1986; 19877 
 

 
5 Guidepost Report at 15-16, https://www.documentcloud.org/documents/22031737-final-
guidepost-solutions-independent-investigation-report, accessed 4/2/24, and 
https://www.al.com/news/2021/06/southern-baptist-convention-meets-amidst-sex-abuse-
controversy-racial-divide.html, accessed 1/17/2024. 
6 https://www.npr.org/2022/05/27/1101734793/southern-baptist-sexual-abuse-list-released, accessed 1/3/24. 
7https://sbcec.s3.amazonaws.com/FINAL+-+List+of+Alleged+Abusers+-+SBC+REDACTED.pdf , pg. 26, accessed 
1/3/24. 

DOCUMENT 99

https://www.documentcloud.org/documents/22031737-final-guidepost-solutions-independent-investigation-report
https://www.documentcloud.org/documents/22031737-final-guidepost-solutions-independent-investigation-report
https://www.al.com/news/2021/06/southern-baptist-convention-meets-amidst-sex-abuse-controversy-racial-divide.html
https://www.al.com/news/2021/06/southern-baptist-convention-meets-amidst-sex-abuse-controversy-racial-divide.html
https://www.npr.org/2022/05/27/1101734793/southern-baptist-sexual-abuse-list-released
https://sbcec.s3.amazonaws.com/FINAL+-+List+of+Alleged+Abusers+-+SBC+REDACTED.pdf


6 
 

The release of the list was a “big national story.”  (Excerpts from the deposition of 

Bob Noonan, attached to the Motion as Exhibit B, at p. 150: 21 to 151: 23.)  In 

addition, the fact the list included “local names” made it of interest to the Station’s 

viewers in south Alabama.  (Id.)  

D. The May 27, 2022 Broadcast which mistakenly used Plaintiff’s photo. 

 Cayla Coker (“Coker”) was the executive news producer at the Station at the 

time the list of alleged abusers was released.  In addition to determining which stories 

were newsworthy, she was responsible for videos, photos, and, sometimes, the 

written words accompanying a news broadcast. (Excerpts from the deposition of 

Cayla Coker, attached to the Motion as Exhibit C, at 12: 11-21 and 15: 22 to 16:16.)  

 The release of the SBC abusers list was newsworthy to Coker, meaning 

something that “impacts a lot of people...something people would generally care 

about.” (Id. at 16: 23 to 17: 18.) Around 49 minutes before the Station’s noon 

broadcast on May 27, 2022, she emailed another station employee, Keith Lane, 

(“Lane”) about the newly-released list from the SBC.  (Ex. C, Coker depo at 21: 21 

to 26: 5; Brown deposition exhibits 18 and 19 (emails), attached to the Motion 

collectively as Exhibit D.)  Coker’s email to Lane specifically mentioned that a 

Charles Brown from Evergreen was on the SBC’s list. (Id.) However, Coker’s email 

did not give Lane any specific instructions or tasks. (Id.) Nevertheless, Lane emailed 

back about eight minutes later with a photograph of Plaintiff Charles Brown. (Id.) 

DOCUMENT 99



7 
 

Coker assumed this meant that Lane had vetted the photograph of Brown, and it was 

good to air along with another photograph that Lane found on the internet of another 

individual on the list and identified in Coker’s email. (Id.)  

 At the time, Lane was working for the Station as its “digital lead.”  (Excerpts 

from the deposition of Lane, attached to the Motion as Exhibit E, at 41:21 to 42: 7.) 

His job entailed taking station broadcasts and making them available online and/or 

on social media. (Id.) When Lane received the 11:11 AM email from Coker on May 

27, 2022 about the release of the SBC list, he was not sure what he was being asked 

to do, but he took it upon himself to help out and try to find mugshots of the people 

referenced.  (Id. at 50: 10 to 55: 7 and 57: 11-20.)  

Lane searched the internet for a mugshot of “Charles Brown” from Evergreen, 

Alabama but came up short. (Id. at 50: 10 to 55: 7) He then ran an “images”8 search 

using the information contained in the email. (Id.) The picture of the Plaintiff that 

eventually ran with the broadcast, “appeared among the first handful of image search 

results.” (Id.) Lane clicked on the photo to verify it was the correct person and was 

taken to a Mobile church website. (Id.) Lane looked through the information on the 

website and was convinced that the photo he chose was the correct “Charles Brown” 

on the SBC list, because there was some reference to an “Evergreen Baptist Church 

 
8 An image search on Google, for instance, returns images instead of web pages in response to 
user’s keywords.  (https://www.lifewire.com/what-is-google-images-4585165, accessed 3/23/24.) 

DOCUMENT 99

https://www.lifewire.com/what-is-google-images-4585165


8 
 

on the website for the person in the photo.” (Id.) He emailed the two photos of two 

names he was able to find back to Coker. (Id.) That was the last contact Lane had 

with story before the broadcast. (Id. at 65: 19-22.)  

 Coker then wrote the news story or script for the Station’s noon broadcast.  

(Ex. C, Coker depo. at 34: 5-12.) A true and correct copy of the video broadcast is 

attached to the Motion as Exhibit F.  A true and correct copy of the script for the 

broadcast is attached to the Motion as Exhibit G.  The broadcast and script speak 

for themselves. As relevant, when discussing the “Charles Brown” of Evergreen who 

was convicted of sexual crimes in the 1980s, the Station aired the photograph of the 

Plaintiff for approximately eleven seconds. (Id.) 

 Plaintiff was not watching the Station’s noon broadcast on May 27.  (Ex. A, 

Brown depo. at 35: 19 and 36: 1 to 37: 7.)  He learned the Station had used his 

photograph from a church member named Sally Knight, who called him after it had 

aired.  (Id.) She expressed to Plaintiff that she knew he was not working in Evergreen 

in the 1980s because he had been at Government Street Baptist Church “all those 

years.”  (Id.) Plaintiff heard from other church members and family about the 

broadcast, but none of these individuals told them they believed he was involved 

“with anything involving sexual predation.” (Id. at 60: 6-12.) 

 Plaintiff called the Station and talked to its news director, Defendant Bob 

Noonan (“Noonan”) about the broadcast.  (Id. at 61: 10 to 63: 16.) Noonan asked 

DOCUMENT 99



9 
 

Brown to wait and then spoke with Lane to advise him of Plaintiff’s complaint 

regarding the photograph. (Id.) Lane went back through his browsing history and the 

church website where he retrieved the photo, and compared it to Coker’s email.  It 

was then that Lane realized he had made a mistake because the churches did not 

match. (Ex. E, Lane depo. at 69: 1 to 70:9.) He told Noonan, who then acknowledged 

the mistake to Brown and agreed to run a retraction. (Id.; Ex. A, Brown depo at 61: 

10 to 63: 16.) Noonan would later personally apologize to Plaintiff. (Id.) Plaintiff 

came to the Station that afternoon where, among other things, he was interviewed 

by Noonan.  (Ex. B, Noonan depo. at 18: 8 to 19: 9.)   

E. Defendants run multiple same day retractions, further retractions, and a 
longer interview piece. 

 
 The Station ran multiple retractions, starting with the 5 PM broadcast on May 

27, and including the 6 and 10 PM broadcasts later that day.  (Ex. B, Noonan depo. 

at 125: 20 to 127: 1.)  The 5 PM retraction segment’s script from that date states in 

relevant part: 

 We need to make a correction tonight about a story we reported 
on NBC 15 at Noon. 
 The story was about the investigation into alleged sex abuse 
within the Southern Baptist Convention... 
 
 The names identified and their church affiliations *were* 
correct. 
 However, the picture we showed for one of the people on that list 
was *not*. 
 We incorrectly showed a picture of Charles Brown who served 
as pastor at Government Street Baptist Church for 45 years. 

DOCUMENT 99



10 
 

  
 Reverend Brown is *not under investigation... 
 
 We apologize to Dr. Brown, the Government Street Baptist 
Church and to our viewers. 

 
(Exhibit 7 to Deposition of Bob Noonan, attached to the Motion as Exhibit H, at 

SBG 000040.) The retraction which ran the next day, May 28, included part of 

Noonan’s interview with Plaintiff on May 27. (Id. at SBG 000041.) Then, on May 

31, the Station aired a lengthier portion of Plaintiff’s interview with Noonan during 

its 6 PM broadcast.  (Id. at SBG 000044-45; Ex. B, Noonan depo. at 113: 18 to 115: 

7 and 118: 18 to 120: 5.)   

Approximately 3,000 viewers saw the noon broadcast with Plaintiff’s 

photograph on May 27. (Id.) The 5 PM broadcasts later that day, with the retraction, 

garnered six times more viewers than the noon broadcast. (Supplemental Responses 

to Interrogatories #3 & #4, to be submitted under Seal as Exhibit I).  Subsequent 

broadcasts with retractions or the longer interview with Plaintiff received more 

viewers than the subject broadcast or around the same number of viewers. (Id.) 

Brown responded affirmatively when asked at his deposition whether he “got the 

retractions [he] wanted” from the Station.  (Ex. A, Brown depo. at 118: 7-9.)  There 

is nothing more Plaintiff knows of he wants published about the incident or the use 

of his photograph.  (Id. at 98: 16-22.) 

DOCUMENT 99



11 
 

In addition to his interview with the Station, Plaintiff cooperated with two 

additional media outlets associated with the SBC, including the Alabama Baptist, in 

order to make clear he was not the same Charles Brown included on the SBC list.  

(Ex. A, Brown depo. at 111: 10 to 116: 3; Articles, exhibits 7 and 8 to the Brown 

depo., attached collectively to the Motion as Exhibit J.)  The resulting articles noted 

explicitly that Plaintiff was not the same Charles Brown on the SBC list and included 

favorable quotes from Plaintiff’s colleagues attesting to his character. (Id.) 

Plaintiff acknowledges that he does not know of anyone at the Station that 

harbors any ill will towards him or would want to hurt him.  (Ex. A, Brown depo. at 

24:20 to 25: 3.) For their part, Lane and Coker were reprimanded for their roles in 

the subject broadcast.  (Ex. E, Lane depo. at 82: 9-10.) Lane “mistakenly satisfied 

what he thought was his responsibility” and should have communicated more clearly 

in locating the photograph of the Plaintiff and sending it to Coker.  (Ex. E, Lane 

depo. at 88: 9 to 89: 3.) Coker’s assessment is more blunt – airing Plaintiff’s 

photograph was a “big mistake.”  (Ex. C, Coker depo. at 26: 13-18.) Plaintiff, for his 

part, “knew a mistake had been made.”  (Ex. A, Brown depo. at 64: 23 to 65: 4.)  

III. Standard of Review 

 The standard of review on summary judgment is well-settled. The movant is 

entitled to a summary judgment if there are no genuine issues as to any material fact 

and the movant is entitled to judgment as a matter of law.  Ala. R. Civ. P. 56(c)(3). 

DOCUMENT 99



12 
 

IV. Argument 

A. Plaintiff’s claims are barred because there is no clear and convincing 
evidence the Station acted with actual malice. 

 
1. Public figures, public concerns, and actual malice. 

 The Plaintiff’s status as either a public official, public figure, or a private 

figure determines their burden of proof for defamation actions.  Mead Corp. v. Hicks, 

448 So. 2d 308, 310 (Ala. 1983) (citing New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 

254, 11 L. Ed. 2d 686, 84 S. Ct. 710 (1964)). Public figures cannot recover for 

defamation unless they prove with clear and convincing evidence that the defendant 

published the defamatory statement with actual malice i.e., with knowledge that it 

was false or with reckless disregard for whether it was false or not.  Finebaum v. 

Coulter, 854 So. 2d 1120, 1124 (Ala. 2003) (quoting Sullivan).  Usually, a private 

figure has the burden of establishing by a preponderance of the evidence that the 

defendant negligently published the defamatory statement i.e., the publication 

created an unreasonable risk of harm to the Plaintiff.  Cottrell v. NCAA, 975 So. 2d 

306, 333 (Ala. 2007) (citing Mead, 448 So. 2d at 312). But, if the defamatory speech 

involves a matter of public concern, a private figure must instead prove by clear and 

convincing evidence that the statement was made with Sullivan actual malice.  

Cotrell, 975 So. 2d at 344 (citing Ex parte Rudder, 507 So. 2d 411, 416 (Ala. 1987) 

and Nelson v. Lapeyrouse Grain Corp., 534 So. 2d 1085, 1095 (Ala. 1988) (“A 

"defamed" plaintiff who is a public official or a public figure or whose case involves 

DOCUMENT 99



13 
 

matters of public concern must prove, by clear and convincing evidence, that the 

defamatory communication was made with Sullivan actual malice”) (underline 

added)).  The Plaintiff’s status is a question of law for the Court. Cottrell, 975 So. 

2d at 333. 

2. The SBC sexual abuse scandal was a matter of public concern.  
 
 There can be no dispute that the subject broadcast involved a matter of public 

concern.  “Speech deals with matters of public concern when it can be fairly 

considered as relating to any matter of political, social, or other concern to the 

community, or when it is a subject of legitimate news interest; that is, a subject of 

general interest and of value and concern to the public.” Snyder v. Phelps, 562 U.S. 

443, 453, 131 S. Ct. 1207, 1216 (2011) (internal citations and quotation marks 

omitted).  As the articles cited in Facts Parts B & C, supra, make clear, the sexual 

abuse scandal within the SBC had been widely reported on for years before the 

release of the SBC’s list containing the names of those accused or convicted of 

sexual misconduct.  It is not surprising then that both Coker and Noonan saw the 

release of the list as newsworthy, and the inclusion of individuals who had worked 

in Alabama on the list as particularly newsworthy for a station based in Alabama. 

See, e.g., Forrester v. WVTM TV, 709 So. 2d 23, 26 (Ala. Civ. App. 1997) (finding 

news broadcast concerning adults putting pressure on children in sports to be a 

matter of public concern: “the community has an interest in the welfare of its 

DOCUMENT 99



14 
 

children”) (Ex. C, Coker depo at 16: 23 to 17: 18; Ex. B, Noonan depo. at 150: 21 

to 151: 23.)  Accordingly, the Court should conclude that the broadcast involved a 

matter of public concern. 

3. Plaintiff was a public figure. 

 The Court should also find that Plaintiff was a public figure.  Public figures, 

as opposed to private figures, “usually have greater access to the media which gives 

them a more realistic opportunity to counteract false statements than private 

individuals normally enjoy.” Silvester v. Am. Broad. Cos., 839 F.2d 1491, 1494 (11th 

Cir. 1988) (internal quotation marks omitted) (quoting Gertz v. Robert Welch, Inc., 

418 U.S. 323, 345, 94 S. Ct. 2997, 41 L. Ed. 2d 789 (1974)).  Public figures, unlike 

private figures, also “invite attention and comment.”  Silvester, 839 F. 2d at 1494 

(quoting Gertz, 418 U.S. at 345). 

There are two types of public figures – all-purpose and limited. An all-

purpose, public figure “"occup[ies] positions of such persuasive power and influence 

that they are deemed public figures for all purposes." Silvester v. Am. Broad. Cos., 

839 F.2d 1491, 1494 (11th Cir. 1988) (quoting Gertz, supra). To determine whether 

a plaintiff is a limited purpose public figure for a particular controversy a court must 

"(1) isolate the public controversy, (2) examine the plaintiff's involvement in the 

controversy, and (3) determine whether the alleged defamation [was] germane to the 

DOCUMENT 99



15 
 

plaintiff's participation in the controversy." Little v. Breland, 93 F.3d 755, 757 (11th 

Cir. 1996). The Court should find Plaintiff is both.   

 Plaintiff served as pastor at a large local SBC church for many years.  His 

prominent position gave him access to the media, including the Station, where he 

was interviewed many times on issues of national and local importance. (Ex. A, 

Brown depo. at 22: 22 to 24: 8.  He preached on issues of sexual morality and “fought 

and spoken and demonstrated against” sexual activity that was “not biblical.” (Id. at 

33: 4-15 and 146: 14 to 147: 13.) He also participated in a discussion with the 

president of the SBC regarding the ongoing sexual abuse controversy the day before 

the release of the list. (Id. at 102: 3 to 103: 3.) Admittedly, the subject broadcast was 

not germane to Plaintiff’s participation in the controversy, but the evidence shows 

that he was certainly more than a private figure and had some involvement, through 

the Church, in responding to the controversy.   

Indeed, Plaintiff was able to avail himself to the multiple media outlets, 

including the Station, after the subject broadcast to correct its fallacies – something 

Gertz specifically contemplates that public figures usually can do, and private 

figures cannot. Gertz, 418 U.S. at 345.  (Id. at 61: 10 to 63: 16 and 111: 10 to 116: 

3; Ex. J to the Motion.) Accordingly, this Court should conclude that Plaintiff was 

either an all-purpose public figure or a limited purpose public figure and require that 

he prove his claims at this stage with clear and convincing evidence of actual malice. 

DOCUMENT 99



16 
 

4.  There is no clear and convincing evidence of actual malice. 

 Since the subject broadcast was on a matter of public concern and Plaintiff 

was a public figure, Plaintiff must produce clear and convincing evidence at the 

summary judgment stage the broadcast was made with “actual malice.” Smith v. 

Huntsville Times Co., 888 So. 2d 492, 499 (Ala. 2004).  The Plaintiff’s evidence on 

this front is sorely lacking.  

The Alabama Supreme Court has described actual malice as follows: 

This standard is satisfied by proof that a false statement was made 
"'with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether 
it was false or not.'" Harte-Hanks Communications, Inc. v. 
Connaughton, 491 U.S. 657, 659, 105 L. Ed. 2d 562, 109 S. Ct. 2678 
(1989) (quoting New York Times v. Sullivan, 376 U.S. at 279-80). A 
defendant acts with "reckless disregard" if, at the time of publication, 
the defendant "'entertained serious doubts as to the truth of [its] 
publication' or acted 'with a high degree of awareness of … [its] 
probable falsity.'" McFarlane, 91 F.3d at 1508 (quoting St. Amant, 390 
U.S. at 731)(emphasis added). "The actual malice standard is 
subjective; the plaintiff must prove that the defendant actually 
entertained a serious doubt." Id. (emphasis added).  
 
Malice can be shown by circumstantial evidence showing, for example, 
"that the story was (1) 'fabricated,' (2) 'so inherently improbable that 
only a reckless man would have put [it] in circulation,' or (3) 'based 
wholly on' a source that the defendant had 'obvious reasons to doubt,' 
such as 'an unverified anonymous telephone call.'" McFarlane, 91 F.3d 
at 1512-13 (quoting St. Amant, 390 U.S. at 732). However, malice 
cannot be "measured by whether a reasonably prudent man would have 
published, or would have investigated before publishing." St. Amant, 
390 U.S. at 731 (emphasis added). Indeed, the failure to investigate 
does not constitute malice, unless the failure evidences "'purposeful 
avoidance, '" that is, "an intent to avoid the truth." Sweeney v. Prisoners' 
Legal Servs., 84 N.Y.2d 786, 793, 647 N.E.2d 101, 104, 622 N.Y.S.2d 
896, 899 (1995) (quoting Connaughton, 491 U.S. at 693); see Gertz v. 

DOCUMENT 99



17 
 

Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 332, 41 L. Ed. 2d 789, 94 S. Ct. 2997 
(1974). 

 
Smith v. Huntsville Times Co., 888 So. 2d 492, 499-500 (Ala. 2004) (some internal 

citations omitted).  As should be no surprise based on the above, “[a] mistake is 

clearly insufficient to support a finding of actual malice.” Cottrell v. NCAA, 975 So. 

2d 306, 349 (Ala. 2007). 

 There is no evidence that the Station broadcast Plaintiff’s picture with 

knowledge that he was not the same Charles Brown listed in the SBC report, nor is 

there evidence it was published with reckless disregard of whether it was false.  The 

undisputed testimony of Coker and Lane shows that Coker sent Lane an email with 

the SBC list that highlighted names from Alabama.  (Ex. C, Coker depo at 21: 21 to 

26: 5; Ex. D.) The email did not provide Lane with any specific instructions, nor did 

it inform Lane that Coker was intending to air the photographs at the noon broadcast.  

(Id.).  Lane searched the internet based on the information contained in the list for a 

Charles Brown who was associated with the SBC in Alabama, and he found an image 

of a Charles Brown who was a SBC pastor in Alabama from the website of an SBC 

Church.  (Ex. E, Lane depo. at 50: 10 to 55: 7 and 57: 11-20.)  According to Lane, 

both the list and the church website mentioned “Evergreen” in relation to where 

“Charles Brown” had pastored – which indicated to Lane he had found the right 

“Charles Brown.”  (Id.) Indeed, Plaintiff acknowledges that his resume was on his 

church’s Facebook or web page and would have included a reference to “Evergreen” 

DOCUMENT 99



18 
 

if it listed all the churches where he had pastored. (Ex. A, Brown depo. at 47: 8 to 

48: 16.) Lane was convinced, based on this information, he had found the right 

person. (Ex. E, Lane depo. at 50: 10 to 55: 7 and 57: 11-20.) 

 Plaintiff will argue that additional investigation would have revealed that the 

Charles Brown on the list and Plaintiff were not one in the same – as Lane discovered 

after being confronted by Noonan following Plaintiff’s call to the Station. But, the 

case law is clear “the failure to investigate does not constitute malice,” and there is 

no evidence Lane did not investigate further before the broadcast because he was 

purposefully avoiding the truth. Lane was convinced after his original investigation 

that had found a picture of the correct Charles Brown.  Smith, 888 So. 2d at 499-500 

(Ala. 2004). (Ex. E, Lane depo. at 50: 10 to 55: 7 and 57: 11-20.) 

 At bottom, the use of the Plaintiff’s photograph in the broadcast can be 

chalked up to a mistake.  (Ex. A, Brown depo. at 64: 23 to 65: 4; Ex. C, Coker depo. 

at 26: 13-18; Ex. E, Lane depo. at 69: 1 to 70: 9 and 88: 9 to 89: 3.) Plaintiff shared 

a common name and an association with an “Evergreen” Baptist Church with 

someone who was on the SBC’s list.  Lane was mistaken, but he had understandable 

reasons to believe he had found a photograph of the right Charles Brown.  He passed 

it along to Coker who relied on her co-worker.  Even though the associated 

allegations were quite serious, that does not deter from the fact Plaintiff’s photograph 

was shown because, at the time, the Station believed it was showing a photo of the 

DOCUMENT 99



19 
 

same Charles Brown mentioned on the SBC list. Evidence of actual malice, much 

less the clear and convincing evidence required at this stage, is completely lacking.  

Accordingly, since this was a matter of public concern and9 Plaintiff was a public 

figure, his claims fail as a matter of law, and the Court should grant summary 

judgment in the Station’s favor. 

B. Plaintiff cannot recover presumed and punitive damages because the 
SBC sexual abuse scandal was a matter of public concern. 

 
 If Plaintiff’s claims are viable, which they are not, Plaintiff will no doubt claim 

that he is entitled to “presumed damages” in this case because the broadcast 

constituted defamation per se. See Nelson v. Lapeyrouse Grain Corp., 534 So. 2d 

1085, 1092 (Ala. 1988).  Assuming the broadcast was defamation per se for purposes 

of the Motion, presumed and punitive damages are also barred in this case because 

the broadcast involved a matter of public concern -- the SBC sexual abuse scandal – 

and there is no clear and convincing evidence of actual malice. Nelson, 534 So. 2d 

at 1095-96.  See also Gertz, 418 U.S. at 345; Marsh, Alabama Law of Damages § 

36:26 (6th ed.) (“If the plaintiff is a private individual and the alleged defamatory 

statement is a matter of public concern, the plaintiff must demonstrate clear and 

convincing evidence of actual malice to recover presumed and punitive damages.”). 

 
9 Again, the language from Cottrell and Lapreyhouse cited above makes clear that since this was a 
matter of public concern, Plaintiff must have clear and convincing evidence of actual malice 
regardless of his public or private status.  Since the Court should also find he is a public figure, the 
actual malice standard applies to his claims either way. 

DOCUMENT 99



20 
 

(See Argument Part A.2.)  Again, as noted above, there is no clear and convincing 

evidence of actual malice in this case.  Accordingly, the Court should find Plaintiff 

is not entitled to presumed and punitive damages. 

C. If his claims are viable, Plaintiff can only recover “actual” damages and 
not punitive damages because the Stations published a retraction in 
accordance with Ala. Code § 6-5-184 thru § 186. 

 
If Plaintiff’s claims in this case are viable, which they are not, his claimed 

damages should be limited to “actual damages” because the Station published 

multiple retractions in accordance with Ala. Code §§ 6-5-184 thru § 186. 

Punitive damages are not recoverable in defamation actions in Alabama unless 

it is proved (1) “the publication was made by the defendant with knowledge that the 

matter published was false, or with reckless disregard of whether it was false or not” 

(i.e., actual malice) and (2) “five days before the commencement of the action the 

plaintiff shall have made written demand upon the defendant for a public retraction 

of the charge or matter published; and the defendant shall have failed or refused to 

publish within five days, in as prominent and public a place or manner as the charge 

or matter published occupied, a full and fair retraction of such charge or matter.” 

Ala. Code § 6-5-186.  Similarly, if the defendant proves the publication was made 

“made in good faith by mistake or through inadvertence or misapprehension” and 

that he has issued a retraction in the same medium as the original publication within 

DOCUMENT 99



21 
 

10 days of the date of the publication, the Plaintiff “shall recover only actual 

damages.”  Ala. Code §§ 6-5-184 & -185 (underlined added to quotation from -185). 

Both circumstances are met here.  The above clearly establishes that showing 

Plaintiff’s photo during the subject broadcast was done without actual malice and 

was the result of a mistake.  It is also clear that the Station published multiple 

retractions – starting on the same day the broadcast aired. (Facts Part E, supra.) 

These retractions were aired on the same station in time slots that received either 

substantially more or close to as many viewers as the original broadcast.  Plaintiff’s 

lawyers may quibble with the fullness or fairness of the retractions, but Plaintiff 

agrees that he “got the retractions [he] wanted,” and there is nothing more Plaintiff 

knows of he wants published about the incident or the use of his photograph.  (Ex. 

A, Brown depo. at 98: 16-22 and 118: 7-9.) 

 The retractions also identified the prior broadcast, identified the specific error 

in the prior broadcast, confirmed the error once again, and apologized to the Plaintiff.  

(See, e.g., Ex. H). As such, the circumstances under Ala. Code § 6-5-184 thru § 186 

are clearly met, and the Court should enter summary judgment on all of Plaintiff’s 

claimed damages except “actual damages.” 

  

DOCUMENT 99



22 
 

D. Sinclair Media, Inc., and Sinclair Broadcasting should be dismissed and 
the style of the case revised to reflect the true identity of the Sinclair 
parties. 

 
As relevant, the original Complaint in this case named two “Sinclair” 

defendants -- “Sinclair Media, Inc.” (“SMI”) and “Sinclair Broadcasting” (“SB”).  

(Doc. 2.) The operative First Amended Complaint named two different “Sinclair” 

Defendants -- Sinclair Media, II (“SM2”) and “Sinclair Broadcast Group” (“SBG”) 

– it did not name SMI or SB as Defendants.  (Doc. 12.) 

Since there are no claims stated against SMI and SB in the operative First 

Amended Complaint, these two Defendants should be dismissed. Even if there were 

claims stated against these supposed defendants in the operative complaint, neither 

entity exists.  (Sinclair Affidavit, attached to the motion as Exhibit K.) 

In addition, the style of the case should be amended or revised to reflect that 

SM2 no longer exists and SBG was incorporated when suit was filed, but is now a 

limited liability company. (Id.) SM2 has merged into Sinclair Communications, 

LLC. (Id.) Plaintiff’s operative complaint states claims against fictitious defendants 

and the remaining Defendants in this case have no objection to substituting Sinclair 

Communications, LLC, for SM2 or dismissing SM2 and adding Sinclair 

Communication as a Defendant – whichever the Court prefers. 

  

DOCUMENT 99



23 
 

V. Conclusion 

 The Station made a mistake when it published the Plaintiff’s photograph while 

reporting on another Charles Brown on the SBC sexual misconduct list. Plaintiff, 

who was a prominent local pastor for many years and who enjoyed regular access to 

the media, turned to the media to address the mistake in the broadcast.  The Station 

aired multiple retractions identifying the error and apologizing to Plaintiff less than 

a week after it aired.  Under these circumstances, the Court should find that Plaintiff 

was a public figure, the broadcast was on a matter of public concern, his photograph 

was published without clear and convincing evidence of actual malice, and enter 

summary judgment in favor of the Station.  In the alternative, the Court should find 

for multiple reasons that Plaintiff is only entitled to his actual damages in this case 

– not presumed damages and certainly not punitive damages.   

      Respectfully submitted, 
 
 
      /s/ J. Evans Bailey      
      Dennis R. Bailey (BAI028) 
      J. Evans Bailey (BAI062) 
      Attorney for Defendants 
 
OF COUNSEL: 
Rushton Stakely Johnston & Garrett, PA 
184 Commerce Street (36104) 
Post Office Box 270 
Montgomery, Alabama   36101-0270 
(334) 206-3100  
drb@rushtonstakely.com 
ebailey@rushtonstakely.com  

DOCUMENT 99



24 
 

Scott G. Brown 
Clifford C. Brady 
Armbrecht Jackson, LLP 
Post Office Box 290 
Mobile, Alabama 36601 
(251) 451-1300 
sgb@ajlaw.com  
ccb@ajlaw.com 

CERTIFICATE OF SERVICE 
 
 I hereby certify that on April 26, 2024, a copy of the foregoing was served 
upon the following by filing the same with AlaFile, which will send a copy to the 
following individuals:   
 

R. Edward Massey, III 
Clay Massey & Associates 
Mobile, Alabama   36602 
rem@claymassey.com 
Attorney for Plaintiff 
 
John D. Richardson 
Richardson Law Firm, LLC 
22765 U S Highway 98, Suite A-1 
Fairhope, Alabama   36532 
john@richardsonlawllc.com 
Attorney for Plaintiff 

 
 
   
 
      /s/ J. Evans Bailey      

 

 

  

DOCUMENT 99

mailto:sgb@ajlaw.com
mailto:em@claymassey.com
mailto:john@richardsonlawllc.com

