
ALL PHOTOS FROM THE
NATIONAL ARCHIVES

Sources: “Bad Blood: The Scandalous Story of the Tuskegee Experiment” by James H. Jones, Tuskegee University Bioethics Center, Centers for 
Disease Control and Prevention, National Archives, the Washington Post, Scientific American, History.com, McGill O�ce for Science and Society

AN ‘ETHICALLY UNJUSTIFIED’ MEDICAL STUDY

STUDY PARTICIPANTS BY THE NUMBERS

of the men had died from complications 
resulting from their untreated condition.100of the men had 

died from syphilis.28By 
1972:

spouses were infected 
with syphilis and ...

In 
addition, 40 children were infected 

with syphilis at birth.19

The experiment
 included

African-American men who 
were told they had “bad blood.”

of the men were diagnosed 
with late-latent syphilis.399600 of the men did not have syphilis. They 

served as the “control” of the experiment.201

The o�er seemed too good to be 
true: The United States Public 
Health Service asked men ages 25 
or older in Macon County, Alabama, 
to sign up for a medical study.

“Free Blood Test,” the signs said. 
“Free treatment by county health 
department and government 
doctors. You may feel well and still 
have bad blood.”

But what was “bad blood”? It was a  
nonmedical term used at the time 
to refer to a variety of ailments 
such as anemia and fatigue.

What the PHS really wanted to 
study was the history and spread 
of syphilis — a contagious venereal 
disease — in Black males and how 
the disease might di�er in white 
patients. But the men of Macon 
County weren’t told that. 

Participants were promised free 
medical care — which most had 
never been able to a�ord before — 
as well as rides to and from the 
clinics, free meals on exam days 
and a promise that their families 
would receive money to pay for 
their burials when the time came.

The original plan was to study the 
disease for several months and 
then follow up with treatment. But 

when funding for the experiment 
dried up not long after it began, 
the treatment phase was quietly 
dropped. Participants were given 
placebos — fake medicine aimed at 
making patients feel like they were 
receiving treatment — but no 
actual treatment. 

When some of the participants 

enrolled in the Army after the start 
of World War II and were found to 
be infected with syphilis, PHS 
researchers stepped in to prevent 
military doctors from treating them.

In 1947, penicillin became the 
standard treatment for syphilis in 
the U.S. Again, researchers from 
the PHS convinced local doctors in 

Macon County to not treat the 
participants with the new drug.

It wasn’t until the 1950s that 
doctors reading published data of 
the study began raising ethical 
questions. In 1966, a venereal 
disease investigator raised 
concerns with the Centers for 
Disease Control and Prevention — 
which, by that time, controlled the 
experiment.

Getting an unsatisfactory response 
from the CDC, the investigator took 
the story to a newspaper reporter. 
The Washington Star broke the 
story on July 25, 1972, and it 
appeared on the front page of the 
New York Times the next day.

The media coverage resulted in 
Congressional hearings. The CDC 
appointed an advisory panel to 
review the study. The panel 
determined the study was “ethical-
ly unjustified.” The CDC o�cially 
halted the study on Nov. 16, 1972. 

The next spring, the Department of 
Health, Education and Welfare 
ordered that all necessary medical 
care be provided to survivors of the 
study. Two years later, that was 
expanded to wives, widows and 
children of study participants.

Researchers for the U.S. Public Health Service use an 
electrocardiogram to check the heart of a participant in 

the Tuskegee Syphilis Study — most likely in 1932.

SUMMER 1973
A class-action lawsuit is filed 
on behalf of participants 
and their families.

1974
The suit is settled out of 
court, resulting in more than 
$9 million for study participants.

MAY 16, 1997
President Bill Clinton 
issues a formal 
apology for the study.

TODAY
Participants’ children continue 
to receive medical and health 
benefits, the CDC says.

JANUARY 2004 
The last study participant 
dies. The last widow dies 
in 2009. 

Ninety years ago, a study was begun of 600 Black sharecroppers in and around Tuskegee, Alabama, to record and 
track the natural history of syphilis among the Black male population. Fifteen years later, a cure was found for 

syphilis. But the U.S. Public Health Service — the agency that conducted the experiment — decided to withhold 
treatment from the participants. The result is one of the most shameful incidents in U.S. medical history.

By Charles Apple  |  THE SPOKESMAN-REVIEW

THE EXPERIMENT
A handful of the participants 
in Davisville, Ala., after news 

about the study broke in 1972. 


